Verplicht lesmateriaal over kanker op school.

Geef je mening.
Plaats reactie
Jenny
Berichten: 1
Lid geworden op: 31-12-2015 19:36

Verplicht lesmateriaal over kanker op school.

Bericht door Jenny » 31-12-2015 19:49

Hallo, Naar mijn mening moeten kinderen verplicht lesmateriaal aangeboden worden op school over kanker. Het is belangrijk dat kinderen weten dat heel veel e-nummers kankerverwekkend zijn en uiteraard roken. Wij gaan hierin nog verder, want we eten ook geen vlees. We zijn hierdoor geïnspireerd door Boele Ytsma, te vinden op internet.
Groetjes, Jenny
We eten geen vlees en geen e-nummers.

ineke53
Berichten: 1
Lid geworden op: 23-03-2016 18:44

kankerinfo op school

Bericht door ineke53 » 23-03-2016 19:08

Ik denk dat het prima als onderwerp op school in te brengen is.
mijn kinderen kregen op lagere school iets te horen als er toevallig iem. in een gezin van klasgenoot (terminale)kanker had. daar komt een kind dan mee thuis, maar veel ouders kunnen daar niet echt iets mee.
Op de lagere school zou je het en passant in de les van de schijf van 5 kunnen inbrengen, wat betreft gezond en minder gezonde voedingsmiddelen.
en een keer een les over kanker, met een duidelijk, kinderlijke infofolder of boekje.Hierbij kan je ook roken als zeer schadelijk en met enigszins schrikreactie introduceren, al voordat ze worden geconfronteerd met de keuze-roken-niet roken.In het boekje ook al een beetje aangeven waar zo'n gezin thuis mee te maken krijgt.
Op middelbare school weet ik dat in de biologie van VWO op heel veel wordt ingegaan van vooral celveranderingen, de oorzaak dus.en op de propositie voor kanker. of er echt ook over de gevolgen veel info wordt gegeven, weet ik niet.(zou dan prima bij dit onderwerp ingepast kunnen worden)
In juist VMBO, waar in elk geval veel gerookt wordt en junkfood erg vanzelfsprekend is, zou ik het vrij zichtbaar maken, van teerlongen schrikken ze wel.
Op elk nivo van onderwijs zal mi.een eigen infoprogramma gemaakt moeten worden, wat ook de leraren goed kunnen uitvoeren/verwoorden.
en zéker ook overal de impact in gezin duidelijk maken, zodat het kind waar het gebeurt, door vrienden goed opgevangen kan worden en het bespreekbaar is.

Joke
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-05-2016 20:43

Kanker bespreking op scholen is heel belangrijk.

Bericht door Joke » 01-05-2016 22:35

Kanker is in Nederland doodsoorzaak no 1
.
Denk dat voorlichting hier over gewoon een must is,zeker omdat een ieder er wel mee te maken krijgt.
Ook onze jeugd,die zien opa oma om zich weg vallen.vaak te vaak kanker is de oorzaak,maar een vriend vriendin of erger misschien nog je broer of zus.
Dat is het gevoel wat kids nog niet begrijpen,het verdriet wel.
Waar om deze ziekte,het is meer een overval van iets waar niemand op verdacht is.
Ik had het namelijk nooit in de gaten,het is dat ik erg moe was maar had nooit bij kanker na gedacht.dus erg belangrijk voorlichting.
Het kan een ieder gebeuren,ook al weet je het niet een sluipmoordenaar .
En zo is longkanker echt een killer,was er goddank op tijd bij,nou ik niet mijn longspeciealist die zag wat op de foto dus voorlichting belangrijk .
Optimisme is de sterkste medicijn.

Plaats reactie